רשמים מפונה 2


סדר יום

"מה סדר היום?" זו אחת השאלות שמרבים לשאול אותי לפני כל נסיעה לפונה. אז הנה סדר יומי: לפחות שיעור אחד ביום עם גיתה, פרשנט או עם גורוג`י, שאינו עומד מול הכיתה בדרך המקובלת אלא נמצא בצד בתנוחת יוגה אך עיניו פקוחות כנץ. נכדתו, אביג`טה, או אחד ממורי המרכז מעבירים את המסרים ממנו לכיתה. ואז תרגול אישי באולם, בצהריים ספריה ואחה"צ עזרה בשיעור הטיפולי. משבע בבוקר עד שמונה בערב פעילות אינטנסיבית להוציא הפסקת מזון, מקלחת ומנוחה קצרה בין 12 וחצי לשתיים. מזל שאני ב"היי" כזה, שמאפשר לי לתפקד כמו מנוע טורבו. אבל ממה אני בכלל עושה ענין?! גורוג`י בן 92 וחודשיים ונמצא תמיד לפני כולם, מלא אנרגיה ועוצמה. מעולם לא ראיתי אותו מפהק או שומט יציבתו לרגע. רואה הכול, עונה לכל מכתב שמגיע, משוחח עם תלמידיו מכל העולם ונפגש עם אנשים שבאים מכל רחבי תת היבשת ההודית לבקש עצה, מזור או כדי לגעת ברגלי הגורו המפורסם. הדברים הללו קורים בדרך כלל בשעת צהרים בספריה. אני אוהבת להיות שם. חדר מרתפי עמוס ספרים. ארוניות עץ עם דלתות שחזיתן זכוכית.  וכשקולטים ספר שמעניין, מבקשים מקומר הספרן את המפתח. ספריה של פעם. לא ממוחשבת. ריח של ספרים. ריח של ידע וחכמה. ואם מתמזל מזלנו, התלמידים היושבים ומעיינים או מסכמים, גורוג`י מדבר איתנו, או אל אחד מאיתנו. אין סודות. הכול פתוח. כשמדובר בידע לגורו אין סודות. אין מורה בכיר או מתרגל זוטר. כולם רשאים לשמוע את הגורו החולק את הידע שלו בנדיבות מעוררת השראה. הפעם התמזל מזלנו. אחת מתלמידותיו הותיקות מאנגליה ראיינה אותו לעלון של העמותה האנגלית.

הקשבתי לראיון המוקלט במשך יומיים. הוא סיפר בפרטים על ימים עברו. כשהגיע לפונה עני מרוד, תרגל שעות, רעב ללחם ואיש לא העריך אותו. היה שם מורה גדול אך לא היו תלמידים לקבל את ידע הוראתו.

נקודת המפנה הגיעה רק כעבור שש שנים, כאשר נקרא לעזור לבמאי סרטי קולנוע שסבל מבעיות קשות במערכת העיכול. גורוג`י עזר לו בעזרת היוגה והבמאי המפורסם תהה איך זה שהאיש בעל היכולות והידע אינו מוערך כראוי. הוא אמר לגורוג`י שמהיום והלאה הוא ישמש כמזכירו. אם אנשים לא יוכלו לגשת אליו ישירות, ותחילה יקבל אותם המזכיר, יעלה כבודו בעיניהם והם יעריכו את ההזדמנות שנפלה בחלקם לפגוש אותו. וכך היה: השמועה על המורה המחונן ליוגה פשטה, ואנשים החלו למלא את הכיתות ולפנות אליו לצורך קבלת עזרה עם בעיות רפואיות. גורוג`י פרץ את מעגל העוני. "אז איך הפכת ממורה לגורו?" שאלה אותו המראיינת. "לא הפכתי", אמר. "בשלב מסוים תלמידי החלו לכנות אותי גורוג`י תלמידי העניקו לי אור על הבנתי", אמר גורוג`י, שמזוהה כמי שממשיך להוות מקור שופע לאור על היוגה מאז יצא הספר LIGHT ON YOGA ב-1966.

"כשאני מתבונן על תלמידי ושואף לתקן את תנוחותיהם, אני במצב תודעה של חקירה וכך מוארת הבנתי. כבר מזמן הבנתי שתלמידי הם המורים הטובים ביותר שלי".

Loading...