יוגה, קורונה ומערכת החיסון.

זמן הקורונה. כבר קשה לצחוק מהבדיחות סביב המגיפה והתגובות אליה. נראה כאילו חוץ מבידוד אין מה לעשות, אז זהו שיש; יוגה! היוגה מיטיבה עם מערכת החיסון וזו יכולה לשמור עלינו מהידבקות בנגיף המלכותי, ומהמתח והלחץ שהוא מעורר. אפתח בהסבר קצר על מערכת החיסון. מערכת החיסון מקבילה למערכת הלימפה. תנועת נוזלי הלימפה בגוף, העברת המידע בין המערכת המולדת למערכת הנרכשת, ושינוע התאים הלוחמים אל תאי הגוף הפגועים ואל הפתוגנים המסכנים אותם, תלויה לחלוטין בזרימת הדם. מערכת החיסון עובדת בשיתוף פעולה עם המוח ומערכת העצבים (הפקודות של המוח יעברו לגוף דרך מערכת העצבים הפארה-סימפתטית). בנוסף, כל תא בגוף זקוק לחמצן ולכן נשימה טובה ואפקטיבית, הכרחית לשמירה על רמת בריאות גבוהה. תרגול יוגה מגביר את זרימת הדם ומעלה את איכותה של המערכת הואסקולרית ויחד עמה את זרימת נוזלי הלימפה, ותפקודה של מערכת החיסון. תרגול יוגה שומר על איזון רמת הסטרס (העקה), מגן על המוח ממתח ומשאיר אותו במרחב תפקודי אורגני בריא. המדע הוכיח, שרמה גבוהה של סטרס פוגעת בתפקוד מערכת החיסון. כאן נכנסת לתמונה מערכת העצבים הפראסימפתטית, המורידה מצבי מתח ומרגיעה באמצעות הפרשת ההורמונים המתאימים. אחרונה חביבה (ולא ברמת חשיבותה) היא הנשימה. תרגול יוגה מעלה את איכות הנשימה כי הוא משפר את תפקוד הסרעפת ופותח מרחב בבית החזה.

לפני למעלה מעשור תקפה את העולם שפעת העופות. המרכז ליוגה בפונה ע"ש רממני איינגאר נסגר בהוראת השלטונות, כי אסור היה להתקהל. התלמידים מרחבי העולם שבאו ללמוד עם משפחת איינגאר, נותרו מאוכזבים בחדרים השכורים. כתגובה למצב, ב.ק.ס איינגאר הוציא תוכנית תרגול למערכת החיסון. התרגול מצוין לא רק כנגד וירוסים, אלא גם כנגד זיהומים בקטריאליים ואפילו כטיפול מונע לסרטן. כדאי לתרגל אותו בכל מקרה מפעם לפעם. אלא שהוא מתאים למתרגלים מנוסים ששולטים בתנוחות כמו עמידת ראש ויכולים להחזיק את התנוחות מספר דקות שלמות.

הנה לפניכם תוכנית תרגול מותאמת לרמת מתחילים. תזדקקו לציוד בסיסי: 3 שמיכות או מגבות אמבטיה גדולות, כיסא, 2 רצועות, בולסטר או כריות קשיחות, בלוקים מעץ:

1. UTTANASANA

2. ADHO MUKHA SVANASANA

3. PRASARITA PADOTANASANA

4. CROSSED BOLSTERS

5. SETU BANDHA SARVANGASANA

6. YOGA MUDRA IN SUKHASANA

7. SUPTA BADDAKONASANA

8. SUPTA SUKHASANA

9. VIPARITA KARANI

10. SAVASANA ON BOLSTER

11. SAVASANA

בתנוחות 1-3 תימכו את הראש באמצעות כיסא (1) או שמיכות ובלוק. חיזרו על רצף התנוחות המודגשות פעמיים ואפילו שלוש. אלו תנוחות בהן הראש נמוך ולכן יש זרימה טובה של דם למוח. יתכן ותתקשו להישאר בתנוחה יותר מדקה בשל המתיחה של שרירי הרגליים, לכן חיזרו על הרצף. אם אתם מסוגלים להחזיק יותר מדקה הישארו עד שלוש דקות.

בתנוחות 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 הישארו 3 עד 6 דקות בכל תנוחה.
בתנוחה 6 הישארו  1-2  דק' והחליפו את שילוב הרגליים.

הקפידו לנשום נשימה זורמת ותרגלו כל תנוחה בתשומת לב תוך שמירה על הסימטריה של הגו, מתיחה של עמוד השדרה ויצירת מרחב בבית החזה. הבטן, הגרון והפנים צריכים תמיד להישאר רכים ושלווים.

מיותר לציין שניתן ורצוי לתרגל את התוכנית אם נגזר עליכם בידוד אך אל תתרגלו את התוכנית אם יש לכם חום!

בריאות טובה לכולנו

נעה צוייג

לאלה מכם המתעניינים באופן שבו פועלת מערכת החיסון כנגד פולשים המאיימים לפגוע בנו, הנה סיכום על הנושא שערכתי מתוך ויקירפואה:
גוף האדם מכיל כ-60 טריליון תאים. מתוכם 20 מיליארד תאים הם תאי מערכת החיסון. הם עובדים בשיתוף פעולה עם המוח. המערכת מזהה מיקרואורגניזמים ופתוגנים (הוירוסים והחיי

Loading...