ראיון עם 3 מורי יוגה גדולים


פטאבי ג`ויס

במה שונה המנטליות של המערב מזו ההודית?
”ההודים רגילים לציית לחוקי המסורת ולהאמין בשיטה ובשחרור ( Moksha ), אבל עבור אנשים מערביים השחרור אינו חשוב במיוחד. הם מתרגלים יוגה בעיקר למען בריאותם, וזה בסדר. אלא שכדי להבין את המסורת ההודית באמת, צריך להכיר את כל המסורות העתיקות שמאחורי הרוחניות. מערביים רבים לא מתייחסים למסורת הדגולה הזאת, ואין להם מושג על השורשים של היוגה”.
מה דעתך על האסכולות המודרניות של היוגה במערב?
”יכולות להיות עוד צורות של יוגה, אבל אני מלמד רק אשטנגה יוגה. אני יודע שהיא אמיתית, וכל מי שיתרגל אותה נכון גם יגיע למסקנה זו. המהות של היוגה היא האחדות עם אלוהים. צריך להבין את האגו, להרהר בו ולשחרר אותו. אם תנסה רק לחזק את האגו, תפספס את המתנה הגדולה ביותר של היוגה”.
האם יוגים מערביים יכולים לתרום למסורת העתיקה של היוגה?
”היוגה מועילה מאוד אם מלמדים אותה כראוי. למרבה הצער, מערביים רבים עסוקים יותר ברווחים ופחות בשיטת ההוראה הנכונה. אנשים מציעים קורסים להכשרת מורים ב־ 15 יום ואפילו בשבוע, אך כשהיוגה היא רק ביזנס היא לא יעילה”.
מה המערב תרם ליוגה?
”איש אינו תורם ליוגה, אך היוגה יכולה לתרום משהו לכל אחד”.
האם יש הבדל בין יוגה פיזית, יוגה מנטלית ויוגה רוחנית?
”יוגה פירושה Sambandaha , שזהו Atma manah samyogah – כלומר, לדעת את אלוהים בתוכך. שימוש ביוגה רק לשם התרגול הפיזי אינו מועיל, זהו מאמץ ללא תועלת. האספקט הרוחני הוא המטרה של היוגה. כשמערכת העצבים מיטהרת ומוחנו נח בעצמי ( Atman ), אז אפשר לחוות את הגדולה האמיתית של היוגה”.
מה רוחני בתרגול פיזי?
”מאחורי הכוח של הגוף יש אנרגיה רוחנית, וזה מה ששומר עלינו בחיים. כדי שהרוחני יהיה נגיש, עליך להבין את הפיזי. הגוף הוא המקדש שלנו, ובתוך המקדש הזה שוכן Atman , וזה אלוהים”.
מדוע היוגה כה טובה לאנושות?
”יוגה טובה לאדם כיוון שהגוף הפיזי, מערכת העצבים, המיינד והאינטלקט משתפרים. איך אפשר שהיוגה לא תהיה טובה?”.
האם זה לגיטימי להרוויח מיוגה? האם יוגה כעסק זה דבר מקובל?
”זו דרכם של המערביים, הם תמיד מחפשים להרוויח עוד כסף. כשהמטרה של היוגה היא כסף ולא אלוהים, זה לא טוב. אם כסף מגיע אליך, תשמח על כך, אבל יוגה אמיתית לא עוסקת בכסף. אנשים מתייעצים איתי בנושאים רבים ושואלים: גורוג’י, מה עלי לעשות? כיצד עלי לנהוג? ואני אומר: אל תתפזר למקומות אחרים. תחשוב רק על אלוהים, ותעשה יוגה. תן לדברים לבוא. אם אתה רוצה להפיק תועלת, תחשוב רק על אלוהים ותקדיש לו את מעשיך, וכל
מה שנקלע לדרכך הוא מתנה, המתנה של אלוהים אליך”.
האם המסורת של היוגה בסכנה?
”אם אנשים לא מעריכים את התורות הדגולות שנמסרו לנו ולא שומרים עליהן, המסורת של היוגה בסכנה”.

ט.ק.ו. דסיקשר

במה שונה המנטליות של המערב מזו ההודית?
”אני אוהב את זה שהמערביים שואלים שאלות. בהודו אף אחד לא מטיל ספק או שואל מדוע עליו לעשות כך או אחרת, פשוט עושים את זה מתוך אמונה עיוורת. שאלות הן המפתח לגילוי האמת בעצמך. היום הצעירים טובים יותר בשאלות, אבל בעבר זה היה טאבו. אנשים היו אומרים ’גורוג’י’ כמו איזו סיסמה, ובגלל העמדות הפנים הם הרסו את המושג”.
מה דעתך על האסכולות המודרניות של היוגה במערב?
”אם מישהו יכול להפיק ממשהו תועלת, אז למה לא?”. האם יוגים מערביים יכולים לתרום למסורת העתיקה של היוגה? ”אמנם המסירות של המערביים מעוררת השראה, אבל אני חושב שמשהו הולך שם לאיבוד. אני מודע לכך שהיוגה נהפכת לעניין עסקי־כלכלי, אך ההתמסחרות מתרחשת גם בהודו. למרות זאת, במערב יש מורים אמיתיים, וכהודי המערב תמיד היווה בשבילי מקור לחיקוי. אני מברך על כך שהרוח המערבית נושבת כאן. אני מקווה שיוגים מהזרמים השונים, מהמזרח ומהמערב, יחוללו שינוי ביוגה. התרומה של היוגה מדברת בעד עצמה, ועכשיו רואים את זה גם בתחום הבריאות. זה פשוט נפלא שאנשים נפתחים לכוחה המרפא של היוגה, ואפילו רופאים מגיעים למרכז היוגה שלנו. אבל יוגה היא מערכת יחסים, לא תנועה המונית. אלה יחסים של אחד־על־אחד, ולא התמסחרות. במערב מלמדים את המידע, אך יש מעט קשר בינאישי”.
מה המערב תרם ליוגה?
”אני אסיר תודה למערב על כך שהזכיר לנו, ההודים, את המסורת האדירה שלנו”.
האם יש הבדל בין יוגה פיזית, יוגה מנטלית ויוגה רוחנית?
”יוגה היא מערכת יחסים. אמנם הגוף חשוב מאוד, אבל שינוי בגוף אינו יכול להתרחש בלי מערכת יחסים טובה עם המיינד. כל מה שקורה בגוף משפיע על הנפש, וכל מה שקורה בתודעה משפיע על הגוף. אך לעתים קרובות מהות היוגה לא נלמדת דרך הגוף. עלינו ללמד את רוחה של היוגה, ואת זה אנשים לא מבינים”.
מה רוחני בתרגול פיזי?
”אם אני הולך למקדש ורואה לפניו לכלוך, אני לא ארצה להיכנס אליו. אבל אם המקדש נקי, אכנס. אותו הדבר לגבי הגוף: גוף בריא ונקי מתאים יותר כדי להרהר במסתורין של הנשמה. לכן כדי להגשים את הדהרמה שלך, עליך להוקיר כבוד לגוף”
מדוע היוגה כה טובה לאנושות?
”התחלתי עם היוגה לאחר שאבי עזר לאישה שכמעט לא ישנה במשך 30 שנה. ראיתי את ההשפעה של היוגה במו עיניי, והתחלתי לראות איך היוגה באמת עוזרת לאנשים. יוגה לא מתאימה לכל אחד, אבל היא מחוללת שינוי גדול לאלה שחווים אותה. הם יכולים להתחבר לרוח שנמצאת מעבר לעצמם ולעבור מכשולים רבים. אני לא אומר שכל תנוחה תציל אנשים ושעמידה על הראש טובה לכולם, אבל הרוח הפנימית שהיוגה מעוררת מועילה. הרבה
אנשים איבדו את הביטחון העצמי ואת הכוח שלהם, והיוגה מוציאה את זה החוצה. ההתעוררות של הביטחון העצמי מועילה לאנושות, שכן זה מה שמאפשר לנו להתמודד עם הקשיים ולחבק את החיים באופן מלא וחיובי”.
האם זה לגיטימי להרוויח מיוגה? האם יוגה כעסק זה דבר מקובל?
”זה משהו שקורה בכל תחום. אנחנו רק בני אדם ויש לנו מגבלות מסוימות, עלינו לקבל את זה”. מה הדבר הכי חשוב לך בחיים? Shanti – שלום.
מה גרם לך להמשיך לתרגל יוגה במשך כל כך הרבה שנים? ”אני חייב להודות שכשאני בנסיעות אני ’מתמכר’ ליוגה, אני מרגיש חולה אם לא תרגלתי או עשיתי מדיטציה. אני חושב שאני מה שאני בזכות היוגה. אני רואה קולגות שלי מהאוניברסיטה והם נראים חולים ומשועממים, אין להם חיים ואין להם אור. אז איך להיות בריא? אני רואה איזה כוח יש לדודי איינגר וכמה שפטאבי ג’ויס היה אנרגטי וחזק, ואילו אחרים בקושי יכולים ללכת. זה מוכיח שיוגה מעוררת באנשים אנרגיה ששומרת עליהם מבפנים”.
מהי המטרה של היוגה?
”המטרה של היוגה היא שלום, שאנטי”.
האם המסורת של היוגה בסכנה?
”המסורת כבר מידלדלת. אבי למד עם הגורו Rama Mohan Brahmachari במשך יותר משמונה שנים יום־יום, וגם כשביקרתי בכפר מוקטינאת בנפאל ראיתי שההקרבה שהאנשים עושים שם כדי לקום מוקדם בבוקר, בקור העז, היא עצומה. לאדם נורמלי, כמובן, קשה מאוד לקום מוקדם כדי להתמסר ליוגה, אבל הכל תלוי ברמת המחויבות ובכוונות שלך. מטרתה של היוגה היא לא בפן הפיזי, יוגה לא נלמדת על ידי ביצוע תנוחות. כשהיא נלמדת כחקירה
רוחנית, המסורת נשמרת”.
איך אתה רואה את עתידה של היוגה?
”יש לי אמון מוחלט בעתיד היוגה”.

ב.ק.ס איינגר

במה שונה המנטליות של המערב מזו ההודית?
”המערביים מנסים לפתור את הבעיות הרגשיות שלהם באופן אינטלקטואלי, אבל הן צריכות להיפתר באופן רגשי ולא לוגי. המערביים פיתחו את הלוגיקה שלהם, וההודים – את הסיבתיות. כשלוגיקה וסיבתיות נפגשות, זהו מימוש הפוטנציאל האנושי”.
מה דעתך על האסכולות המודרניות של היוגה במערב?
”אני יוגי, ולא אומר דבר על אסכולות אחרות. אני יכול רק לציין את האפוס "מהאבהארטה" (אחד משני האפוסים המיתולוגיים החשובים בהודו מבחינה דתית והיסטורית), שמספר על Dharmaraja ו־ Duryodhana . הראשון היה אדם צדיק ואילו השני אכזר, אף ששניהם התקיימו. לכן כשגם הטוב וגם הרע קיימים, איך אוכל לענות? איך אומר מה טוב ומה רע? אנשים ימצאו את מה שהם מחפשים”.
האם יוגים מערביים יכולים לתרום למסורת העתיקה של היוגה?
”כשהגעתי למערב ב־ 1960 היה מעט מאוד עניין ביוגה, וכשהתחלתי לערוך הדגמות המודעות ליוגה גברה בהדרגה. היום, אחרי 50 שנה של יוגה במערב, היוגה צמחה והתפתחה. כשלימדתי אנשים מפורסמים כמו יהודי מנוחין וקרישנמורטי, הבנתי שכל אחד מאיתנו זקוק ליוגה, ולא צריך להיות פילוסוף או אדם מיוחד כדי לממש את הפוטנציאל האנושי שטמון בך".
מה המערב תרם ליוגה?
”כל מורה מערבי שמלמד בכנות ועבר הכשרה בידי גורם מוסמך, תורם משהו טוב לעולם היוגה”.
האם יש הבדל בין יוגה פיזית, יוגה מנטלית ויוגה רוחנית?
”האסאנות (תנוחות יוגה ) אינן מיועדות לפעילות גופנית אלא לשליטה על האנרגיה. כיצד לאזן את האנרגיה בגוף? איך להבחין בין הגונות (תכונות) ולחוות את מה שעומד מאחוריהן? לכך נועדו האסאנות”.
מה רוחני בתרגול פיזי?
”אני לא מסמן הבדלים בין הגוף, המיינד וה’אני’.בשבילי, הגוף הוא ה’אני’ הגדול ביותר, המיינד הוא ’אני’ קטן יותר, ו’אני’ הוא ה’אני’ הכי קטן. בתרגול אני שואף לאחד ביניהם ולחוות את האיחוד הזה. הגוף הוא כלי קיבול לנשמה ולמיינד, ומודעות לגוף הפיזי סוללת את הדרך לקבלה של הרוחניות שרדומה בפנים. יוגה מעוררת את האפשרות לאינסוף מבפנים. כשאנחנו נחים בגרעין ההוויה שלנו, בפוטנציאל האינסופי שלנו, יש לנו מודעות אוניברסלית שלא מוגבלת בזמן ובמרחב ומשתקפת בגופנו כשדה אנרגטי. לכן אנו עוסקים בתרגילים פיזיים שנועדו לפתח את רמת המודעות בתוך הגוף. כשאדם מבצע
אסאנות, הגוף שלו מדמה תצורות מהבריאה והוא חש את רוח האלוהים. כך האסאנות הן הגשר לאחד את הגוף עם המיינד, ואת המיינד עם הנשמה”.
מדוע היוגה כה טובה לאנושות?
”יוגה מתרגלים בביקורת עצמית. רק היוגי יכול לבקר את עצמו ולהתמודד עם ה’אני’ דרך התרגול שלו. באמצעות החקירה העצמית והביקורת העצמית, הוא
מפתח את האינטליגנציה שלו. ככל שה’אני’ גדל בתוכו, הוא מגיע להבנה. לכן יוגה מועילה לכל האנושות, איזה דבר יותר טוב אפשר לעשות בחיים האלה מאשר ללמוד את ה’אני’ שלך?”.
האם זה לגיטימי להרוויח מיוגה?
"זה לא בסדר, אבל זו המנטליות האנושית. כך העולם בנוי, ולמרבה הצער יש אנשים שמנצלים אחרים לרעה. למשל, כולם משתמשים באביזרים שהמצאתי אפילו שאני לא מקבל על כך דבר, אבל זה לא מפריע לי – אני שמח שמיליוני אנשים הפיקו מכך תועלת”.
מה הדבר הכי חשוב לך בחיים ?
”בהתחלה זה היה תרגול יוגה, אבל עכשיו יותר חשוב לי להציג את הצורה הנכונה של היוגה לתלמידים שלי.אני חולק את המידע הזה עם אנשים אחרים, ולבי אומר ’אל תשמור את זה לעצמך, אל תיתן לזה למות’. כשאמות, אדע שלא שמרתי בלבי אף סוד. ואני עדיין מתרגל, כך שאולי אלוהים ייתן לי להמשיך בחיים הבאים מאיפה שהפסקתי”.
מה גרם לך להמשיך לתרגל יוגה במשך כל כך הרבה השנים?
”האינטליגנציה הפנימית שכל הזמן נחשפת”.
מהי המטרה של היוגה?
”שתשתחרר מהפעולות שכובלות אותך. כשאתה מסיר את אלה והגוף־מיינד־נשמה נקי, מה נשאר? יוגה!”.
האם המסורת של היוגה בסכנה?
”מובן שדילול הוא סכנה. אם אמנות מסוימת עוברת מן העולם, איזו תועלת יש לה לאנושות? היוגה חיה דרך האנושות, וכל עוד יש מחפשי אמת, היופי שלה יישמר”.
איך אתה רואה את עתידה של היוגה?
”ידידי היקר, מדוע אתה מודאג מהעתיד? השאר זאת לאלוהים. אם הוא רוצה שזה ישרוד, זה ישרוד. מי אני שאדבר על העתיד? אני טיפחתי, בניתי ופיתחתי את היוגה, ועכשיו השאר זאת לאלוהים”.

תרגום: מגזין "מנטה"

Loading...