רשמים מביקורה של ד"ר רג`ווי מהטה


מאת: נעה צוייג

ביקורה של ד"ר רג`ווי מהטה, שהתקיים בחסות העמותה בין התאריכים 21 ו-31 בחודש אוקטובר 2012, היה עמוס ביותר: הרצאות בפני רופאים, פזיותרפיסטים ואנשי צוות בבתי החולים איכילוב ותל השומר. סדנא בקופת חולים מכבי עם רופאי משפחה. עבודה עם חולי פרקינסון, סדנאות לחברי העמותה, לתלמידים ואורחים. ראיונות לטלויזיה, לעיתונים… בקיצור – היה צפוף. בחרתי לשתף אתכם בחוויות מתוך סדנא לחולי פרקינסון בתל 11השומר, שהתקיימה ביום א` 28.10. לכאורה הייתה זו הפעילות החמישית בתוכנית, אבל עבורי היא היתה מרוממת רוח יותר מכולן. חוץ מרג`ווי נכחו רינה (החלוצה בארץ בתחום היוגה לחולי פרקינסון), שרה, גבי, איל שפרוני, אלינור ניבי ואני. עמדנו מול קבוצת חולי פרקינסון עם רמות שונות של מוגבלות, שאינם מתרגלים יוגה וזה להם המפגש הראשון עם מורה איינגאר יוגה ועם האביזרים. רג`ווי החלה לתת הוראות באסרטיביות ואנחנו "התנפלנו" על האנשים בחדר בנחישות חסרת פשרות. הרמנו להם ידיים, מתחנו מרפקים, חלצנו נעליים והפרדנו בהונות. הפצרנו בסרבנים, ולא ויתרנו (כמעט) לאף אחד. תוך רגעים האנרגיה בחדר פשוט נסקה. אחר כך בהוראת רג`ווי הורדנו אותם מהכיסא וקשרנו אותם עם רצועות בסופטה טדאסאנה. היה גבר אחד שלא האמין שהוא יכול לעשות את התנוחה, כי רגל אחת שלו משותקת. גבי הצליחה לשכנע אותו שהוא מסוגל, הורידה אותו לבסוף מהכיסא ומתחה אותו. שמעתי אותו אומר לה: "את, אישה טובה את". כל אנשי הקבוצה שיתפו פעולה, בקשו עזרה, התפלאו איך הרעד פסק כשנחגרו הכתפיים, התבדחו עימנו והזדקפו לכמה דקות. ואנחנו, קולגות של עשרים שנה, קיבלנו הזדמנות פז לעבוד ביחד בזמן אמת, לשתף פעולה, מאוגדים באהבה הגדולה ליוגה ולאנשים מצויידים בידע שצברנו עם השנים כיחידים וכקבוצה. בכל פעם שעיני פגשו עיניים של חבר ראיתי סיפוק. פעלנו יחד בתאום כמו תזמורת מצוינת, לא מעט בזכות המנצחת – רג`ווי. אישה עם קסם ויכולת למוסס התנגדויות וספיקות, ולאפשר לסובבים להוציא מתוכם את הטוב. והיה טוב!
אני מניחה שהקסם הזה הוא גם מה שפעל על צוותי הרופאים ואנשי המחלקות שנכחו בהרצאות. בעשרת הימים הללו שמענו הרבה את המושגים: עובדות, הוכחות ומחקרים מדעיים. כן, זה לא הפתיע. רופאים רוצים לקבל תוצאות של ניסויים. ניסויים שנערכים באחרים. לעומת זאת אנחנו, מתרגלי היוגה מתנסים על עצמנו ומקבלים את התוצאות כעובדות. רג`ווי אמרה לרופאים שבדיקה באמצעות מחקר היא השדה שלהם, ואנחנו אנשי היוגה נשמח לשתף פעולה. כדוגמא לשיתוף פעולה שכזה הציגה מחקר שבדק את השפעת תרגול איינגאר יוגה על חולי פרקינסון. המחקר, פרי שיתוף פעולה בין נוירולוגים ובראשם מומחה לפרקינסון מוערך ממומבאי בשם ד"ר סינגלה, וארגון LIGHT ON YOGA RESEARCH TRUST, בדק את השפעת תרגול איינגאר יוגה על קבוצת חולי פרקינסון במשך 10 שבועות. התוצאות לא אכזבו, תרגול יוגה שיפר את איכות חייהם באופן משמעותי. המחקר הוצג בכנס מדעי נוירולוגי בסינגפור ב-2006 , וזכה בפרס כאחד מששת המחקרים המועילים ביותר שהוצגו בכנס. פרופ` אינסברגר, אחת מהנוירולוגיות הבכירות שנכחה

בהרצאה בתל השומר, באה לצפות בסדנא שהעבירה רג`ווי לחולי פרקינסון, ואמרה לרג`ווי: "ריגשת אותי".
רג`ווי התמודדה עם משימה לא קלה; לעמוד מול רופאים ולדבר על הקשר המשולש: גוף, מיינד, נשימה. לספר להם על מדע עתיק בן אלפי שנים ולהראות תמונה של מורה הודי בן 94 עומד על הראש, וכל זאת באיזון מלא בין ביטחון עצמי, אמונה שלמה, צניעות ואינטליגנטיות.
בכל ההרצאות מחאו לה כפיים. גם אם רק מעטים ירימו את הכפפה ויסייעו לנו בפרויקטים נוספים, ואולי מחקרים מדעיים נוספים (ב%

Loading...