מהי יוגה טיפולית לפי שיטת איינגאר יוגה


מאת: נעה צוייג וד"ר איל שפרוני, מורים בכירים לאיינגאר יוגה

מבוא
במהלך עשרות השנים האחרונות נעזרו עשרות אלפי אנשים ביוגה לשיפור בריאותם, להקלת סימפטומים ולהחלמה ממחלות שונות שמהן הן סבלו. מגוון הליקויים והמחלות שבהן הוכחה השפעה חיובית של טיפול באמצעות יוגה הוא רחב ביותר: בעיות אורתופדיות, מחלות קרדיו- וסקולריות, מחלות אוטואימוניות ( כדוגמת לופוס, טרשת נפוצה, דלקות מפרקים, פיברומיאלגיה, ועוד), הפרעות מנטאליות (כגון דיכאון וחרדה), מחלות נוירולוגיות כדוגמת פרקינסון ועוד.

מבין שיטות היוגה הטיפולית מתבלטת 'שיטת איינגאר' שמציעה כלים טובים של יוגה טיפולית. בשנים האחרונות נערכו מחקרים מדעיים שבחנו את ההשפעות של היוגה הטיפולית לפי שיטת איינגאר ונמצאו ראיות ליעילותה של שיטה בהקלת סימפטומים והחלמה ממחלות שונות (ראו מראי מקום).

מהי היוגה?
יוגה היא מסורת רוחנית עתיקה שהתפתחה במשך אלפי שנים בהודו ובמאה השנים האחרונות התפשטה לעולם כולו. היוגה מציעה דיסציפלינות תרגול שונות שמערבות תנוחות גוף (אסנות) עם התבוננות מודעת, ריכוז והרפיה. בבסיס היוגה עומדת האמונה שתהליך של חקירה ומודעות עצמית מעניק משמעות לחייו של כל אדם ואישה באשר הם. מטרתה של היוגה היא שחרור מסבל. תנאי הכרחי לכך הוא בריאות גופנית ונפשית. היוגה מכילה על כן סולם של שיטות תרגול שמתחיל מתרגול תנוחות  גוף (אסנות). זהו תרגול לא תחרותי ולא הישגי המבוסס על ידע עמוק וניסיון של אלפי שנה ובכוחו לשמור על התפקוד התקין של כל מערכות הגוף ולעכב תהליכי הזדקנות.

המגוון הרחב של תנועות ותנוחות הגוף שמאפיין את תנוחות היוגה, המלווה בתשומת לב, הרפיה וריכוז משפיע באופן חיובי על כל מערכות הגוף; נמנה כאן בקצרה את ההשפעות הבולטות של תרגול תנוחות היוגה על מערכות הגוף:

  1. שיפור הסירקולציה של הדם והלימפה בגוף.
  2. ייעול תפקוד מערכת הנשימה, מה שמביא לחמצון טוב יותר של התאים, עליה ברמת האנרגיה והתאוששות ממצבי מחלה.
  3.  השפעה ביו כימית על תאי הגוף, הנובעת מסטימולציה של המערכת ההורמונאלית ומערכת העצבים.
  4. עידוד המערכת החיסונית וחיזוק כושר ההחלמה הטבעי של הגוף.
  5. שיפור תפקודי העיכול.
  6. שיפור בתפקוד מערכת הרבייה ובפוריות האישה והגבר. הקלה על סימפטומים שמלווים את המחזור החודשי הנשי.
  7. הפחתת לחץ נפשי ויצירת שינוי תודעתי חיובי. היוגה נותנת כלים לכל אדם, חולה או בריא,לשינוי מצב של חוסר אונים, מול משברים גופניים ומנטאליים.

מהי שיטת איינגאר יוגה?
אחד ממורי היוגה הבולטים, שתרם משמעותית להפצת היוגה למערב הוא ב.ק.ס איינגאר, שנולד בהודו ב-1918. ב.ק.ס. איינגאר פיתח שיטת תרגול הנשענת על היסודות של היוגה הקלאסית ועל עקרונות מדעיים מתוך הבנה עמוקה של פעולת הגוף והנפש האנושית. הוא מצליב ידע וניסיון שצבר בשדה היוגה הקלאסית עם תפיסות ומוסכמות מערביות לגבי בריאות הגוף והנפש. איינגאר מאמין בכוחות הגוף והנפש ליצור ולתמוך בתהליכי ריפוי;  אחת הסיבות העיקריות לפריצתו לתודעת המערב היא פיתוח שיטת טיפול באמצעות היוגה.

ב.ק.ס איינגאר מלמד יוגה כבר 78 שנה וחיבר למעלה מ-20 ספרים על יוגה. ספרו הראשון, "אור על היוגה", שיצא ב-1966, תורגם לעשרים שפות. ב.ק.ס איינגאר הוכר ע"י המגזין 'טיים' כאחד מ-100 האנשים המשפיעים ביותר במאה ה-20. כיום יש מורים מוסמכים של 'איינגאר יוגה' ועמותות 'איינגאר יוגה' ביותר מ-40 מדינות בעולם כולו. בארץ יש עשרות מורים מוסמכים להוראת השיטה, כתריסר מהם, מורים בכירים – שרובם עוסקים ביוגה טיפולית. כל המורים בארץ מאוגדים ב"עמותת איינגאר יוגה ישראל", עמותה זו מקיימת סדנאות, מפקחת על תהליך הסמכת המורים ועושה לקידום שיטת איינגאר יוגה בישראל (לפרטים נוספים ראו אתר עמותת איינגאר: http://www.iyengar-yoga.org.il/)

עבור ב.ק.ס איינגאר האסנות (תנוחות היוגה) הן מכלול שמושתת על דיוק בביצוע ותשומת לב לפרטים הזעירים. תרגול האסנות לא רק שמפתח ומחזק את הגוף, אלא מחולל תמורות עמוקות במבנה הנפשי של המתרגל. שיטת איינגאר ידועה במגוון הרחב של ההנחיות הטכניות הקשורות לביצוע התנוחה ובדגש שהיא שמה על הישורת (alignment) והדיוק של הביצוע. פיתוח נוסף של איינגאר הם עזרים (props) – עזרים אלו כמו: שמיכות, חגורות, חבלים, כסאות, בולסטרים (כריות מוארכות) ופריטי עץ מיוחדים, מאפשרים אפילו לאנשים נוקשים ביותר, לחולים ולנכים לבצע תנוחות יוגה וליהנות מהתועלת המבורכת שלהן.

מהי יוגה טיפולית?
כאמור, התובנות שפיתח ב.ק.ס איינגאר לגבי פעולת הגוף בתנוחות, אפשרו לו להשתמש בהן ככלי טיפולי רב עוצמה. בניגוד לקבוצה רגילה של יוגה שבה יש לרוב מורה אחד שנותן הנחיות אחידות לקבוצה של מתרגלים, בקבוצה טיפולית רצף התנוחות וההנחיות מותאמים באופן אישי למצבו ולצרכיו של כל מטופל. את התוכנית האישית בונה מורה בכיר שהוסמך ע"י איינגאר לעסוק ביוגה טיפולית. תהליך הסמכה ליוגה טיפולית אורך לפחות 12 שנה וכולל לימוד, התמחות ובחינות. המורה הבכיר נעזר במורים נוספים ובמסייעים; המטופל יתרגל את התוכנית לפחות אחת לשבוע בסיוע צמוד של אסיסטנט. עם השינוי במצב המטופל יעדכן המורה את הסדרה הספציפית שלו כדי שתהלום את השינוי במצבו. בהדרגה המטופלים לומדים להכיר את התנוחות והם מתבקשים לתרגל אותם גם בעצמם, בביתם. כך המטופלים לוקחים בהדרגה אחריות על מצבם הבריאותי ולומדים להשתמש ביוגה כדי לשמור על בריאותם לטווח ארוך.

ייחוד נוסף של השיעורים הטיפוליים בשיטת איינגאר הוא השימוש המסיבי שנעשה באמצעי העזר (ה-props). משום שאלו מסייעים במיוחד לאנשים הסובלים מבעיות בריאות.

להלן כמה תמונות שממחישות את הנעשה בקבוצת יוגה טיפולית לפי שיטת איינגאר. מתחת לתמונות תיאור קצר לאיזה מחלות ובעיות הן מתאימות.

בעיות גניקולוגיות כדוגמת: אנדומטריוזיס, צניחת רחם, בעיות פוריות ועוד. כמו כן אוסטיאופורוזיס. התנוחה מתאימה גם להפרעות בתפקוד מערכת העיכול כדוגמת: מחלת קרון, תסמונת המעי הרגיז וכיו"ב.

לחץ דם גבוה, מגרנות, מצבים שבהם העורף מכווץ כדוגמת מחלת פרקינסון ומחלות נוירולוגיות אחרות.

ייחודה של היוגה וכיצד היא הופכת לכלי טיפולי
ב.ק.ס. איינגאר אומר ש'היוגה מלמדת אותנו לרפא את אשר ניתן לריפוי ולשאת את שאינו ניתן לריפוי'. אמרה זו מבטאת תרומה גדולה של היוגה – היא מסייעת למתרגל לשאת את קשיי החיים ולמצוא משמעות ושמחה גם במצבים שבהם ריפוי מלא אינו אפשרי.

כשיטת טיפול, יוגה אינה מחליפה טיפול רפואי קונבנציונלי, אך יש בכוחה לשמש כטיפול תומך ומשלים לצד מדע הרפואה. מדובר בטיפול שאיננו חודרני, אינו תרופתי ואין לו השפעות לוואי, ועם זאת, יכול לחולל השפעה חיובית אדירה על מצבו של החולה.

כיצד יוגה תורמת לבריאות?
הספר "A matter of Health" שנכתב ע"י ד"ר קרישנה ראמאן, מתרגל ותיק של איינגאר יוגה ורופא במקצועו, מציג ניתוח מדעי מפורט של שאלה זו. סעיף אחד מהספר "חשיבות התרגול" – דן במיוחד בנושא זה (סעיף זה תורגם לעברית ומובא כאן כנספח).

איינגאר אומר שלבריאות יש שני שערים עיקריים: סירקולציה ורספירציה. תרגול היוגה מושתת על שני עקרונות אלו: הגברת הזרימה (הדם והלימפה) ושיפור תפקודי הנשימה, אלו יעילים לשמירה על הבריאות כמו לריפוי והחלמה.

העקרונות של היוגה הטיפולית
הגישה של היוגה היא הוליסטית. בעיות גופניות נגרמות ממגוון רחב של גורמים כמו: יציבה לא נכונה, היערכות איברים (alignment) לא נכונה, נוקשות, שימוש לא נכון בגוף, תזונה לקויה, הרגלים רעים, מתח נפשי ועוד. מסיבה זו, הטיפול ביוגה נעשה ברמות אחדות בו זמנית: אנטומית, פיזיולוגית, מנטאלית ורוחנית. אפשר למנות כמה עקרונות כלליים של הטיפול באמצעות יוגה:

  1. יצירת איזון במערכת התנועה (שלד-שרירים) יוגה, טיפולי
  2. שיפור הסירקולציה
  3. שיפור תפקודי הנשימה
  4. עידוד המערכת הפארה-סימפתטית
  5. שיפור מצב התודעה

נדון בהם בקצרה להלן:
הגישה של איינגאר היא שאיזון של מערכת השלד-שרירים הוא המפתח לטיפול בבעיות אורתופדיות וגם בליקויים של הגוף האורגני (המערכות הפיזיולוגיות). ריכוך שרירים נוקשים מאפשר לשלד לחזור ליציבה נכונה, חיזוק שרירים רפויים מדי מסייע לתמוך את השלד ולשפר את האליינמנט. בנוסף, החוויה החדשה של יציבה נכונה יוצרת שינוי תודעתי. המתרגל אינו תלוי עוד בהתערבות חיצונית ויכול לשנות הרגלי יציבה לא נכונים בעצמו, במהלך פעילותו היומיומית. יציבה נכונה, תוך יצירת אורך ורוחב יוצרת מרווח פנימי שמאפשר לאיברים הפנימיים לתפקד טוב יותר.

הגברת זרימת הדם מחישה את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף והיא מושגת ביוגה באמצעות שלושה סוגי תנועות: הרחבה (יצירת space), הספגה (לאפשר לדם ונוזלים להציף את האזור ולנקותו), וסחיטה (יצירת לחץ שגורם לניקוז הנוזלים, כמו למשל בתנועות פיתול).

ביוגה טיפולית יוצרים תמיכה לאזור הפגוע ושומרים על מנוחה וקיבוע, לעיתים באמצעות חגורות ומשקלות. העבודה מורכבת ממתיחה, הידוק תנועות פיתול סביב האזור הפגוע וכן מתנוחות הפוכות (כמו עמידת ראש) או חצי הפוכות שמנצלות את כוח המשיכה כדי ליצור סירקולציה מוגברת לחלקי הגוף העליונים.

יוגה, טיפולי
תנוחה חצי הפוכה המנצלת את כח המשיכה למתיחת
עמוד השדרה ויצירת סירקולציה מוגברת לחלקי הגוף העליונים

 בשעורי יוגה מושם דגש על נשימה נכונה, התרגול כולל תרגילי נשימה (פראנאיאמה – אמנות הנשימה היוגית) שבה מספיגים את הגוף בכמות גדולה של חמצן ומסייעים לחדירתו לאיברים הפנימיים.

היוגה מסייעת לשחרר מצבי לחץ כרוניים שנובעים בין השאר מהשתרשות התבנית של 'הילחם או ברח'. כך בעקיפין נוצר איזון של מערכת העצבים האוטונומית ומושג שיפור בפרמטרים שונים, כגון לחץ הדם ושונות הדופק.

תרגול היוגה יוצר שיפור במצב התודעתי. האדם הוא יצור תנועתי ומצבי חוסר תנועה מביאים להתדרדרות פיזית ומנטאלית – תרגול יוגה עם תמיכה ועזרים מאפשר להניע את הגוף ולמנוע הידרדרות כזו. העובדה שגם אדם חולה יכול לתרגל יוגה, מעניקה לו תקווה, משפרת את הדימוי העצמי ומעלה את המוטיבציה להתרפא או להשתקם. התרגול מעניק חוויה מרעננת של חיבור פנימה, אל הגוף, הנשימה והתודעה. לאחר תרגול חשים רגיעה ושלווה וגדלה היכולת להתמודד עם האתגרים שמציבים בפנינו החיים. האדם מקבל כלים לשיפור מצבו וזה כשלעצמו מעצים את היכולות ומקל על מונע תחושות הפחד וחוסר האונים המלוות כל מחלה.

 יוגה, טיפולי

  תמיכה, מתיחה והידוק: תנוחה לבעיות שלד ומפרקי הירך.

 

תנוחות מרחיבות, מרגיעות את מערכת העצבים,
משפרות את הסירקולציה ומאוששות מבחינה פיזית ומנטלית.

מראי מקום

תלמידים של איינגאר שחלקם עוסקים במקצועות רפואיים ופרה-רפואיים הקימו במומביי את הקרן המחקרית  Light on Yoga Research Trust שמעודדת מחקרים מדעיים בנושאים אלו.

בשנת 2008 נערך כינוס בנושא "ראיות מדעיות ליעילות הטיפולית של איינגאר יוגה". בעקבות הכנס יצא הקובץ:

Scientific Evidence of the Therapeutic Efficacy of Iyengar Yoga.

קובץ מאמרים זה פורסם באוקטובר 2008, ע"י:

Light on Yoga Research Trust & Parkinson Disease and Movement Disorder Society

ומכיל מאמרים אחדים ותקצירים של מחקרים בנושא זה שפורסמו בז'ורנלים מקצועיים. את הקובץ אפשר למצוא בקישור הבא:

http://iynaus.org/sites/iynaus_files/pages/research/Mumbai_research_compilation.pdf

טיפול בבעיות אורתופדיות

אחד המחקרים שמצוטטים בקובץ לעיל נערך ע"י Steinberg ושותפים, ועוסק בכאב גב תחתון כרוני (CLBP). המאמר המקורי פורסם ב: Pain (2005) 115: 107-117. במחקר השתתפו מתנדבים שסבלו מבעיות גב במשך שנים ארוכות. להלן קטע מתוך תקציר המאמר:

A randomized controlled trial was conducted in subjects with nonspecific chronic low back pain comparing Iyengar yoga therapy to an educational control group. Both programs were 16 weeks long… The primary outcome for the study was functional disability. Secondary outcomes including present pain intensity, pain medication usage, pain-related attitudes and behaviors, and spinal range of motion were measured before and after the interventions. Subjects had low back pain for 11.2 + 1.54 years and 48% used pain medication… Of the 60 subjects enrolled, 42 (70%) completed the study. Multivariate analyses of outcomes in the categories of medical, functional, psychological and behavioral factors indicated that significant between groups differences existed in functional and medical outcomes but not for the psychological or behavioral outcomes. Univariate analyses of medical and functional outcomes revealed significant reductions in pain intensity (64%), functional disability (77%) and pain medication usage (88%) in the yoga group at the post and three month follow-up assessments. These preliminary data indicate that the majority of self-referred persons with mild chronic low back pain will comply to and report improvement on medical and functional pain-related outcomes from Iyengar yoga therapy.

במאמר:

Therapeutic Application of Iyengar Yoga for Healing Chronic Low Back Pain

שהתפרסם ב- INTERNATIONAL JOURNAL OF YOGATHERAPY כותבים Williams, Steinberg ו- Petronis על השימוש ביוגה טיפולית לבעיות גב תחתון. אפשר לקרוא את המאמר בקישור:

http://www.innerlifeyoga.com/williams2003.pdf

המאמר אינו מציג תוצאות מחקריות-כמותיות, אלא מתאר באופן איכותי את היתרונות של שיטת איינגאר ואת העקרונות של הטיפול בבעיות מסוג זה באמצעות יוגה. להלן ציטוט משם:

The Iyengar method of Yoga therapy for LBP targets a number of areas in the body by using a series of postures from all categories of poses to address imbalances in those areas.  Postures are structured to work peripherally from the injury site. The initial poses address gross or superficial layers of the imbalance or misalignment. These are followed by more challenging poses that affect deeper or more subtle misalignments. Each pose in a sequence adds to students’ understanding of the imbalance and teaches students how to correctly align and work their musculoskeletal system.

Garfinkel וכמה שותפים חקרו התערבות של יוגה ב- carpal tunnel syndrome. המאמר:

Yoga-based intervention for carpal tunnel syndrome: a randomized trial

שהתפרסם ב:  The Journal of the American Medical– מדווח על התוצאות הבאות:

Subjects in the yoga groups had significant improvement in grip strength (increased from 162 to187 mmHg; P = .009) and pain reduction (decreased from 5.0 to2.9 mm; P = .02), but changes in grip strength and pain were not significant for control subjects. The yoga group had significantly more improvement in Phalen sign (12 improved vs2 incontrol group; P = .008), but no significant differences were found in sleep disturbance, Tinel sign, and median nerve motor and sensory conduction time.

ראו תקציר בקישור:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9820263

הוצאת Yog שהוקמה ע"י Light on Yoga Research Trust מוציאה רבעון בשם Yoga Rahasya שעוסק בנושאים שונים הקשורים לאיינגאר יוגה. ברבעון זה מתפרסמים מאמרים רבים שמתארים מחקרים שנעשו על היעילות הטיפולית של איינגאר יוגה. בשנת 2009 קובצו בספר אחד מאמרים שעוסקים ביוגה טיפולית ושפורסמו ב- Yoga Rahasyaבין השנים 1994 ל-2009.

מאמרים נוספים על מחקרים בתחום היוגה הטיפולית אפשר למצוא ב:

http://www.bu.edu/today/2010/your-brain-on-yoga-calmer-more-content/

http://iynaus.org/research/lower-back-pain

http://iynaus.org/sites/iynaus_files/pages/Therapeutic-Application-Yoga-Lumbar-pain-2003.pdf

ספרים אחדים פורסמו ע"י רופאים וחוקרי רפואה, תלמידי איינגאר יוגה, להלן שלושה מהם:

  • A Physiological Handbook for Teachers of Yogasana, Mel Robin, Fenestra Books, 2002
  • A Matter of Health,Krishna Raman, EastWest Books, 1998
  • Yoga & Medical Science,Krishna Raman with Dr. S Suresh, EastWest Books, 2003

ב.ק.ס איינגאר עצמו עוסק בנושא בחלק מספריו. ספרו הראשון "אור על היוגה" (במקור Light on Yoga) מכיל נספח של רשימות של תנוחות להקלה על מגוון רחב של סימפטומים.

הספר:

  • Yoga the path to holistic health, B.K.S Iyengar, Dorling Kindersley, 2001

שיצא כמעט 50 שנה אחרי "אור על היוגה" כולל חלק עיקרי המוקדש ליוגה טיפולית ומציג סדרות רבות של תנוחות המועילות למחלות ולסימפטומים שונים.

הקובץ: Astadala Yoga Mala שכולל שמונה כרכים שמכסים מאמרים, ראיונות, הרצאות וכו' של ב.ק.ס איינגאר מכיל התייחסויות רבות ליוגה טיפולית ומתאר את הגישה של איינגאר לנושא:

Astadala Yogamala, B.K.S Iyengar, Allied Publishers, 2001

Loading...