יוגה מסייעת לכאבי גב תחתון


פרסום של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרוורד

כאבי גב תחתון? יוגה טיפולית בשיטת איינגאר יכולה לעזור.

פרסום של בית הספר לרפואה הרוורד

יוגה הפכה לחלק מוכר ומקובל בתחום הבריאות ואיכות החיים בארה"ב. כ- 16 מיליון אמריקאים מתרגלים יוגה. 10 מיליון נוספים אומרים כי בכוונתם להתחיל לתרגל. למרות שאנשים רבים בוחרים ביוגה כדי להקל על המתח בחייהם ולשפר את בריאותם באופן כללי, למספר הולך וגדל של אנשים המטרה היא רפואית והם עושים זאת בגלל המלצת של הרופא שלהם.

על פי מחקר שפורסם בירחון SPINE, יוגה טיפולית יכולה להפחית כאבים ולשפר את תפקודם של אנשים הסובלים מכאבים כרוניים בגב התחתון. כאבי גב תחתון כרוניים – כאבים הנמשכים יותר משלושה חודשים – ידועים כקשים מאוד לטיפול. בהעדר פתרון שמספקת הרפואה הקונבנציונאלית, אין זה מפתיע שהדבר מוביל רבים מהסובלים לפנות לטיפולים אלטרנטיביים ופעיליות גופניות משלימות כדי למצוא מזור. המחקר שפורסם ב SPINE הוא השני בסדרת ניסויים שמטרתם לבדוק את השפעתה של שיטת איינגאר יוגה, המבוססת על הוראתו של ב.ק.ס איינגאר, אחד ממורי היוגה החיים והמוכרים בעולם.

איינגאר יוגה מול האטה יוגה

היוגה הנלמדת והמתורגלת בארה"ב היא האטה יוגה המשלבת: תנוחות קלאסיות, נשימה והרפיה או מדיטציה. איינגאר היא צורה של האטה יוגה העושה שימוש בעזרים כמו שמיכות, קוביות עץ, ספסלים חגורות ועוד, זאת כדי לאפשר לאנשים לבצע את התנוחה בצורה מלאה, גם אם הם חסרי ניסיון או סובלים ממגבלות פיזיות. הדגש הוא על ביצוע מדויק ומאוזן של התנוחה. מורים מיומנים מסייעים למתרגל לשפר את ביצוע התנוחה, החל במיקום הכתפיים וכלה בזוית בוהן כף הרגל.

התאמות של שיטת איינגאר לביצוע תנוחות קלאסיות

 יוגה לכאבי גב תחתון

בשיטת איינגאר יוגה נעשה שימוש בקוביות עץ, חגורות ועזרים נוספים בכדי לסייע לתלמידים לבצע את תנוחות היוגה הקלאסית כמו אלה המופיעות באיורים על הרקע האפור: פריווריטה טריקונאסאנה (A), וארדה אוטאנאסאנה (B). ההוראות לביצוע התנוחה ניתנות באופן אישי למתרגל וההתאמות מבוצעות בהתייחס לגיל, ניסיון, מבנה הגוף, מצב גופני ובעיות רפואיות.  


מה גילה המחקר
 

עם מימון שניתן ע"י המרכז הלאומי לרפואה אלטרנטיבית ומשלימה, חוקרים באוניברסיטת מערב וירג'יניה רשמו 90 אנשים בוגרים, שהשתתפו בניסוי שארך שנה שלמה, במהלכה השוו את השפעתה של איינגאר יוגה על אלה הנעזרים בטיפול רפואי סטנדרטי. המשתתפים בניסוי היו בטווח הגילאים 23 -66, כולם סובלים מכאבי גב תחתון כרוניים. כמחצית מהמשתתפים השתתפו במהלך 24 שבועות בשני שיעורים שבועיים בני 90 דקות. התרגול בשיעור אושר ע"י ב.ק.ס איינגאר עצמו והמורים בשיעורים היו בעלי הסמכה עם שני אסיסטנטים בעלי ניסיון בהוראת יוגה טיפולית לאנשים בעלי בעיות גב תחתון כרוניות.  בימים בהם לא התקיים שיעור, התבקשו המשתתפים בניסוי לתרגל בבית במשך 30 דקות בעזרת די.וי.די, אביזרים וחוברת עזר. שאר המשתתפים בניסוי (קבוצת הבקרה) המשיכו בטיפול רפואי רגיל ודיווחו מדי חודש על התרופות שהם נוטלים וטיפולים אחרים אותם הם מקבלים.

כל המשתתפים דיווחו על קשיי תפקוד, כאבים, תחושת דיאכון ונטילת תרופות; בתחילת המחקר, באמצעו (כעבור 12 שבועות) מיד בסיומו (כעבור 24 שבועות) ובפגישת מעקב, שישה חודשים מאוחר יותר. בהשוואה לקבוצת הביקורת, קבוצת איינגאר יוגה דיווחה על ירידה של 29% במגבלות תפקודיות, ירידה של 42% בכאב, וירידה של 46% בסימפטומים דכאוניים. היתה גם מגמה ברורה יותר של הפחתה בתרופות בקבוצה שתרגלה יוגה. לא דווח על אפקט שלילי שהיה לתרגול.

שישה חודשים לאחר תום הניסוי, הסתבר כי 68% מהאנשים שהיו בקבוצת היוגה המשיכו לתרגל – בממוצע של שלושה ימים בשבוע לפחות למשך 30 דקות. רמות המוגבלות התפקודית שלהם, הכאב והדיכאונות עלו מעט אבל עדין היו נמוכים יותר מאלו של קבוצת הבקרה.

למחקר יש מגבלות: מספר קטן של משתתפים, כמו גם הסתמכות על הדיווח של המשתתפים בכל הנוגע לסימפטומים של מוגבלות. כמו כן, בממוצע קבוצת הביקורת  סבלה כאבי גב תחתון זמן ממושך יותר מקבוצת היוגה. ובכל זאת, התוצאות עולות בקנה אחד עם ממצאים של מחקרים אחרים על יוגה כטיפול בכאבי גב תחתון.

המאמר הופיע באתר בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרוורד

Loading...