האיש שאמר אמת,לימד אמת ותרגל אמת.


גורוג'י היה טוטאלי. משמעת עצמית, כושר התמדה, כוח סבל, דבקות במטרה ואמונה עזה חיברו אותו לדרך היוגה. יושרה, סקרנות ונכונות למלא את המשימה ללמד יוגה ולהיטיב את חיי הזולת באמצעותה, היו כחומר בערה, שהפך לאנרגיה רבת עוצמה. הוא לא היה אדם של מתק שפתיים, לא פוליטיקלי קורקט ולא מעמיד פנים. גורוג'י הקפיד לומר את האמת בלי לחשב את ההשפעה על יחסי הציבור שלו.

גורוג'י התמסר לחקר התודעה האנושית, כשהוא נצמד למסמך העתיק ה"יוגה סוטרות של פטנג'לי". מורשת הידע האופנישדי וכתבי פילוסופים הינדים, חשפה אותו לתובנות ייחודיות אותן חלק עם תלמידיו בנדיבות אין קץ. משימתו הייתה: לשפוך אור על היוגה, והוא הפך בעצמו מאבן שואבת למעיין מתגבר.
בניגוד למורים רוחניים אחרים, הוא לא התעלם מהגוף הגשמי – להיפך. הוא לימד את תלמידיו שהתהליך מתחיל בגוף, במעטפת הגסה והנראית לעין. משם מתחילה ההבנה, העיבוד, העידון ובהמשך ההתמרה והרוחניות. הוא העניק משמעות חדשה למושג חמלה בהמציאו את היוגה הטיפולית, בה השתמש בציוד יוגה שהמציא ותכנן, כדי לסייע למתרגלים להתגבר על מוגבלות פיזית ומנטאלית. עם השנים והניסיון שצבר, הצליח להקים מחוליים תלמידים רבים, ובהעניקו כלים מתוך היוגה לריפוי, שיקום והתמודדות עם מצבים שונים.

שנים רבות ספג ביקורות פוגעניות על ההתמקדות בגוף, שכללה הקפדה על ההיבט הגיאומטרי של תנוחות היוגה, אך הוא אטם את אזניו והמשיך בשלו. נחישותו והצלחותיו בשיפור בריאות הגוף ואיזון הנפש עשו לו שם והפכו אותו עם הזמן לגורו מוערך ומכובד בהודו ובעולם כולו. היום איש אינו מעז לומר שב.ק.ס איינגאר אינו מורה רוחני.

הוא הופיע מולנו תלמידיו כגורו בשר ודם. נהג להתאמן מדי בוקר באולם של מרכז היוגה שנבנה בחצר ביתו, כשתלמידיו מתאמנים לצדו. כך  נחשף בחזקותיו אך לעיתים גם בחולשותיו. ראינו אותו מחלים מפציעות, ממחלות, מתמודד עם אכזבות ומזדקן אט אט. בכך העניק לנו דוגמא אישית של אומץ, מסירות ונכונות לעבודה קשה ואף הקרבה. הוא היה חשוף מול תלמידיו, ולא הסתיר דבר. הנהנתנות הייתה ממנו והלאה. ממוקד בחיפוש אחר האמצעים והדרכים להגיע  לטרנספורמציה תודעתית. הוא הגדיר את מטרתו: הפיכת תודעת החולין המפוצלת לתודעה קוסמית מגובשת- תודעה של יוגי. תודעה כזו נמשכת אך ורק אחר הנשמה! "יוגיקה מנס" קרא לה באחד מספריו האחרונים.

הוראתו, דרישותיו ומסריו לא התאפיינו בקלילות, ולעיתים היו קשים לעיכול. גורוג'י היה גורו שכדי למצות את הוראתו נדרשה צייתנות סבלנות וענווה. תלמידיו הקרובים הבינו שמול עוצמתו ההתנהלות היא בבחינת: "נעשה ונשמע".  תהליך זיכוך תודעתי דורש את הזמן שלו, והידע צריך לעבור סינון וזיקוק. אבל המאמץ והכיבוש העצמי מוכיחים עצמם. עם השנים מעגל התלמידים שנתנו בו אמון מלא הלך וגדל, חבק ארצות ויצר מכנה משותף אנושי ללא הבדלי מין, דת או גזע. ממש כפי שהצהיר פטנג'לי ביוגה סוטרה כאשר אמר: "חמשת הנדרים הבסיסיים של היוגה (היאמהס) הם אוניברסליים, נעלים ואינם מותנים במקום, זמן או שיוך עדתי  (2.31) .

ב-20 לאוגוסט הלך לעולמו אדם מבורך. אשרינו שזכינו להשתתף כתלמידים במפעל חייו!

נעה צוייג

Loading...