יוגה לנשים בהריון

מאת: נעה צוייג

יוגה נשים הריון

בטווח זמן קצר יחסית, מתחילת ההיריון ועד שהיא הופכת לאם, חווה האישה שינויים מהירים וקיצוניים במבנה גופה, משקלה, דחפיה, עולמה,הרגליה, התייחסותה לסביבה והתייחסות הסביבה אליה.

יש נשים המוקסמות מן התהליך ומקרינות זאת, יש המודאגות מאובדןהנעורים ויש הלומדות במרץ את ההיריון "המדעי" שלהן במטרה להבין כל שלב בתהליך שהןעוברות.כולן, במידה זו או אחרת, חוות גםתופעות פחות נעימות העלולות להעיב על חווית ההיריון. מטרתה של שיטת איינגאר יוגההיא להקל על התופעות האלה ואף למנוע אותן לחלוטין. יוגה היא פעילות פיזית מנטאלית.הנחת היסוד שלה היא שמתיחת אברי הגוף בתנוחות, מתוך ריכוז, יוצרת גירוי המביאלזרימה מאוזנת של אנרגיה. תוכנית מובנית של מספר תנוחות ברצף מביאה לאיזון פיזיומנטאלי.

רוב הנשים, בזמן ההיריון ניחנות באופן טבעי ברמת מודעות אחרת, חדשה ועמוקה, האופיינית לדחף הטבעי לשמור עלהחיים המתפתחים בתוכן.הנשים בהריוןנהנות מאיינגאר יוגה משום שהיא מתאימה ועונה על הצרכים הפיזיים של האישה ההרה.השיטה מתייחסת ומותאמת לשינויים העוברים על האישה והעובר. התוצאה היא בריאות כלליתשל האם והעובר, וחווית לימוד אישית תוך שימוש במודעות כמנוף לתהליך. מייסד השיטה, שרי ב.ק.ס איינגאר, יוגי ומורה מפורסם בעולם, חלוץ בתחום חקר היוגה להריון. עוד בתחילת דרכו כמורה לימד אתתלמידותיו ההרות סדרות של תנוחות מיוחדות להריון, מתוך ידע ואבחנת הצרכים של האםוהעובר.

בתו, שרימט גיטה איינגאר, גם היא מורה ליוגה, בעלת תואר בלימודי רפואה וכן רפואה איורווֵדית (הרפואה ההודית המסורתית) פיתחה ושיכללה את תכנית היוגה להריון.יהתנוחות נבחרו בקפידה, ומחזורי התרגול מבטיחים את בריאות האישה,ומבוססים על העיקרון שלעובר יהיה מקסימום מרחב לתנועה חופשית ולגדילה ברחם האם.כמו כן, המחזורים מכילים תנוחות המחזקותאת סיכויי האישה ללדת לידה טבעית וקלה. הוראתו של ב.ק.ס איינגאר מיוחדת באביזרים שנועדו לאפשר לכל אדם להתגבר על מגבלות, החל מנוקשות שכיחה ועד נכות קשה, בעזרת תנוחות יוגה.

האביזרים השונים, אותם המציא ב.ק.ס איינגאר משמשים לתמיכת חלקים של הגוף, על מנת שהמתרגל יוכל להגיע למימוש מקסימאלי של הפוטנציאל האנרגטי. בשעורי איינגאר יוגה להריון אנו משתמשים בתיבת עץ שצורתה מקומרת, לשמירה על גמישות הגב, פתיחת החזה ויצירת מרחב לעובר, כל זאת ללא מאמץ. מחזורי התנוחות משתנים על פי הצרכים השונים של האישה ההרה בשלבים המתקדמים של ההיריון .כך למשל, את אותה תנוחה אפשר לתרגל באופן שונה כאשר הבטן גדולה וכבדה: כפות הרגליים צמודות והברכיים פתוחות לצדדים. תנוחה זו מרחיבה את חלל האגן והבטן התחתונה, מאפשרת סירקולציה טובה לאזור הרחם, יוצרת מרחב לעובר ומכינה את הגוף לקראת הלידה. באופן כללי, בריא לתרגל תנוחות יוגה בהריון. תרגול נכון עם מורה מוסמך יעיל למניעת עצירות, בצקות, כאבי ראש והצטברות רעלים.יש תנוחות המקלות על בחילות בוקר. תרגול עקבי עוזר לשיפור תהליכי העיכול, הסירקולציה, משפיע לטובה על קצב הנשימה, ומשפר את איכותה.
כאמור, השפעת התרגול היא פיזית ומנטאלית. במהלך חודשי האימון, האישה מפתחת שליטה בגוף ובנשימה. זוהי הכנה מצוינת ללידה. האישה מודעת ליכולתו האדירה ולכוחו של הגוף ומגבירה את סיכוייה לשליטה טובה בנשימה במהלך צירי הלידה. יחד עם זאת, שום טכניקה אינה מבטיחה ב- 100% לידה טבעית או קלה, ואם יש צורך בהתערבות רפואית, יש לקבל אותה ברוח טובה ולזכור שטובת האם והעובר היא לנגד עיננו בראש ובראשונה. אישה המתרגלת יוגה מבורכת בכושר החלמה גבוה. יכולה להתחיל את תפקודה הפיזי והמנטאלי כאם מהר מאוד לאחר הלידה. כשישה שבועות אחרי הלידה ניתן לחזור בהדרגה לתרגול, לפי הנחיות מורה מוסמך.

אחת מתלמידותיי סיכמה זאת כך: "לעשות יוגה בהריון, זה ליהנות מהגוף שלך במקום לסבול ממנו." כדי להבטיח תרגול יוגה בריא לאם ולעובר, יש לתרגל יוגה בהדרכת מורה. חשוב לוודא שהמורה מוסמך להוראת יוגה להריון. ראוי לציין כי רק מורה מוסמך בדרגת ג`וניור רשאי ללמד איינגאר יוגה להריון .הריון בריא של האם והעובר מתבטאבתחושת רעננות, מראה זוהר ומזג טוב. הנשים ההרות מעידות כי הן חשות את העובר מתנועעבמרץ ברחמן בזמן השיעור. הוא נהנה מהתנועה של האם, מהמרחב שהיא יוצרת עבורו ומאספקתחמצן עשירה. העובר מושפע מהאיזון ההורמונאלי שהיוגה מביאה אליו. עוד לפני צאתו לאוויר העולם מקדישה האם כשעהוחצי, בכל תרגול לחוויה משותפת לה ולעובר. אולי זה הקסם של אישה הרה המקרינה בריאות, שביעות רצון ואושר.